سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Tecnology Of Mechanic

 

روایت گر حدیث ما که بدان دلهای شیعیانما را استوار می دارد، از هزار عابد برتر است [امام صادق علیه السلام]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?

جمعه 87/10/13  ساعت 12:42 عصر

راهنمایی یکی از مهندسان مکانیک ...حتمابخونید...

درد دل و صحبت و راهنمایی های یکی از مهندسان فوق لیسانس در رشته مکانیک گرایش ساخت و تولید....
 
 
مطالب شامل اطلاعات کلی ، نکات ،منابع ها و کلا تجربه هایی است که بنده و دیگر دوستان با آنها دست و پنجه نرم کردند و با موفقیت و چه غیر از آن از این مرحله گذشته اند.
ضمنا به این نکته توجه کنید که هر شخصی در مطالب خود سلیقه اش را به کار میبرد که بنده از آن مستثنا نیستم.
مطالبم را با این نکته آغاز میکنم که نظام کنکوری که فعلا در کشور ما مرسوم هست تا حدودی (زیاد) یک روش غلط برای سنجش معلومات مهندسان این کشور برای راهیابی به مدارج و تحصیلات بالاتر میباشد.چرا که بنده این اعتقاد را دارم که یک مهندس علاوه بر سطح معلومات تئوری بالا باید از نظر سطح فنی و دید عملی و کاربردی نیز مهارتهای لازم را داشته باشد که متاسفانه این قسمت توسط کنکور امروزی سنجیده نمیشود !لذا شاهد این هستیم که متاسفانه بعضی از مهندسین شایسته ما از راهیابی به مراحل بالاتر علمی باز میمانند علاوه بر آن عده ای هم هستند که به دلیل مشکلاتی که با کنکور داردند علیرغم تلاش فراوانی که صرف مطالعه برای کنکور میکنند ولی آنچنان که باید نمیتوانند خودشان را نشان دهند و باز هم از تحصیلات عالیه محروم میشوند !
از طرفی با توجه به انبوه داوطلبان متقاضی برای تحصیلات تکمیلی و نبود امکانات و ظرفیت کافی برای همه مجبوریم که برای دستیابی به این فرصت تحصیلی وارد عرصه آزمون و کنکور شویم و از این روش واجد الشرایطین غربال شوند.
این که این نظام کنکور ایا عادلانه هست یا نه ؟ قضاوتش با شما ولی اگر از بنده بپرسید
، میگم که خیلی از عزیزانی که تلاششان را میکنند و حقشان هم هست متاسفانه باز میمانند و در این مملکت هم کسی که کنکور قبول نشه یعنی از حق تحصیل محروم ! مگر اینکه وسعش برسه بتونه بره دانشگاه آزاد.
بگذریم.
و اما کنکور آزمونی هست که همه ساله سازمان سنجش برگزار میکنه و در رشته مکانیک در سه گرایش مهم : طراحی جامدات ، تبدیل انرژی و ساخت و تولید برگزار میشه.(البته مهندسی پزشکی هم جزوش هست )
یعنی داوطلبان در یک روز سر جلسه حاضر میشن و یک دفترچه سوال جلوشون میزارن که داخل آن سوالات تمامی گرایشها وجود دارد . حال این بستگی به داوطلب دارد که کدام گرایش را میخواهد و به کدام دسته از سوالات جواب دهد.ترتیبش به این صورت است که ابتدا سوالات زبان (عمومی و تخصصی) سپس ریاضی ، سپس دروس حرارت و سیالات و سپس دروس جامدات و سپس دروس دینامیک و ارتعاشاتی هست. بعد از آن سوالات دروس ساخت و تولید و در نهایت سوالات مهندسی پزشکی.همه اش در یک دفترچه .
زبان شامل زبان عمومی و تخصصی : 30 سوال
ریاضیات شامل ریاضی 1 و2 و معادلات دیفرانسیل و ریاضیات مهندسی :20 سوال
دروس سیالاتی شامل ترمو 1و2 و مکانیک سیالات 1و2 و انتقال حرارت :20 سوال
دروس جامداتی شامل استاتیک و مقاومت 1و2 و طراحی اجزا 1و2 :20 سوال
دروس ساخت و تولید که زیاد هست و بنده حظور ذهن ندارم :20 سوال
در نهایت هم سوالات مهندسی پزشکی که بنده اطلاع ندارم ولی شاید 20 سوال داشته باشد.
همانطور که میبینید محصول 4 سال تحصیل در دانشگاه را باید در سه ساعت درو کنید!
زمان و تعداد سوالها شاید تغییر کند (از این سازمان سنجش هیچ چیز بعید نیست!)
تا سال 85-56 که هر درس 30 تا سوال و در مجموع 4 ساعت سر جلسه بودند . به ما که رسید 86-87 شد 20 سوالی و 3 ساعت. ولی فکر کنم برای 87-88 همون 20 تا سوال و 3 ساعت بماند.
اما زمان برگزاری معمولا وسط بهمن یا نیمه نخست اسفند هست که تازه ترم بهاره شروع شده.
تا حالا که نیمه نخست اسفند بوده یعنی یه چیزی حول و حوش 10 اسفند ولی اینطور که بوش میاد از 88 به بعد بندازند بهمن . چرا که بعضی از دانشگاهها 15 بهمن ترم جدیدشون شروع میشه و کلاسهای سال بالاییها به دلیل کنکور تا یک ماه تق و لق میشد (کسی سر کلاس نمیرفت و در آن زمان حساس ترجیح میداد که غیبت بخوره ولی مطالعه برای کنکور را از دست ندهد.)
لذا با توجه به شواهد موجود به خصوص اتفاقی که امسال افتاد (بهمن بود ، برف اومد! انداختن عقب تو اسفند برگزار شد) میتونم بگم که از 88 به بعد در همان نیمه دوم بهمن برگزار خواهد شد. پس مواظب باشید جوری برنامه ریزی کنید که وقت کم نیارید.
این از کم و کیف برگزاری آزمون.
یک نکته هم بگم در حد شایعه که سوالای کنکور راهر سال میدهند به یک دانشگاه تا طرح کند. یه سال میدهند اساتید امیر کبیر ، یه سال میدهند به شریف ، یه سال میدهند دانشگاه یزد (86)،‌ یه سال میدهند صنعتی اصفهان و ...
ضمنا کنکور در 4 روز برگزار میشه . روز اولش 4 شنبه و روز آخرش شنبه.
مکانیک همیشه روز اول بوده و صبح چهارشنبه.
بعضی رشته ها هم دو روز کنکور میدهند . یه روز نصفشو میان میدهند و فرداش نصف دیگه اش را مثل برقی ها . جالبه که مواد امتحانی و دروس و مطالب مکانیک هم از برقیها بیشتره !!
ببینید دوستان بنده با شما تعارف که ندارم !!
ما تو یه مملکتی زندگی میکنیم که مدرک گرا هستش.هر کاری میخوای بکنی میگن طرف چی داره ؟ همه اینها باعث شده که افراد با اهداف گوناگون برن بالا. ممکن سر کلاس ارشد که برین ببینید که بغل دستی راستی شما برای ارتقا سطح علمی و پیشرفت خود اومده و بغل دستی سمت چپتون برای اینکه مدرک فوق بگیره پیش بچه های محل پزشو بده و یا احیانا تشزیف بردن خواستگاری و بهشون گفتن شما لیسانسه هستین و بی کلاس!!! و الان کلاس به فوق هست و دکترا و از این جور حرفا ... اومده باشن بالا.
بگذریم خلاصه هر کس با یک انگیزه ای میخواهد بره به سمت تحصیلات تکمیلی.
ولی یه چیزی من به شما بگم.البته از قول یک دوست (و البته استادم) : ایشان یک بار به من گفتند که سال 73 که لیسانسم را گرفتم و رفتم سربازی فهمیدم که دیگه لیسانس اعتبار نداره!افسوس خوردم که چرا ادامه ندادم. بعد از سربازی برگشتم و فوق خوندم و بعدش هم دکترایم را گرفتم.
میخوام بگم که چند سال دیگه ، لیسانس میشه مثل دیپلم 5 سال پیش، که دیگه اعتباری نداره !
بگذریم بریم سراغ بقیه مطالب .
خوبی مطالعه برای کنکور این هست که اگر واقعا بخونی قبول میشی و اگر خدای نکرده مشکلی پیش بیاد و قبول نشوید به دلیل اینکه خودتون را آماده کرده بودین، برای امتحانهای ورودی برای استخدام کارتان راحتتر میشه.مخصوصا که الان مد شده که جاهایی که نیرو زیاد میگیره یک آزمون میگیره ، بعدش هم مصاحبه میشین و اگر مربوط به نهاد دولتی باشه رد میشین مگر اینکه پارتی داشته باشین !
ولی تجربه ای که بنده از مطالعه برای کنکور داشتم را برای شما میگم . هنگام مطالعه سختی ها و تلخیها بسیارند ولی آخرش احساس خوبی بهتون دست میده.بنده خودم از دروس ریاضی بدم میآمد.از بعضی درسهای اصلی هم همینطور . دلیلش این بود که یا استادش خوب نبود و یا من تو اون درس تنبل بودم . خلاصه در هر دو حالت من اون درسها را نمیخوندم و برام همیشه سخت بودند.ترم 1 و 2 این دلهره را داشتم که نکنه این درسها را بیفتم. نه که نخونده بودمشون و نفهمیده بودمشون ، برای همین برام خیلی سخت به نظر میرسیدند و ازشون متنفر بودم.
برای کنکور هم میترسیدم که از اینها ضربه بخورم. برای همین ابتدا سعی کدم که اصلا ریاضی نخونم چرا که فکر میکردم به دلیل تنفری که از ریاضی دارم شاید هر چی بخونم نفهمش. ولی ...
اما وقتی که حساب کتاب کردم دیدم هر کاری بکنم نباید ریاضی را بی خیال بشم . برای شروع از معادلات و ریاضی 1 شروع کردم . از صفر شروع کردم.واقعا برام تازگی داشت . خوب طبیعی هست ، وقتی که این درس را پاس کردم نخوندمش و نفهمیدمش . ولی الان مجبورم بفهممش . وقتی فهمیدم که معادلات چی میگه شد راحتترین درسم . به طوری که اینقدر از این درس خوشم اومد که تا کنکور 5 بار خوندمش و دوره کردم !
همه درسهایم همینطور.مجبور شدم همه درسها را که ازشون بدم میومد و توشون ضعیف بودم را خودم بخونم و برای خودم توضیح بدهم . وقتی که درس را فهمیدم برام جالب بود و به آن علاقه مند میشدم.در نهایت وقتی که همه را خوندم فهمیدم که چه قدر به اطلاعاتم تازه افزوده شد.
مثلا میگم ، من از ارتعاشات متنفر بودم . هر چی میخوندم متوجه نمیشدم. تو مغزم نمیرفت. برای کنکور تصمیم گرفتم این یکی درس را بیخیال بشم .فکر میکردم خوندنش برای من بیهوده باشه .ولی وقتی که دیدم وقت دارم بخونمش (با یک کتاب خوب شروع کردم) خوندمش و خیلی اطلاعات را تازه الان یاد گرفتم . مثلا مود صلب . اگر موقعی که ارتعاشات را پاس کردم ازم میپرسیدید مود صلب چیه ؟ قیافم دیدنی میشد آخه نمیدونستم چیه ولی وقتی کتاب مناسب برای ارتعاشات را باز کردم و شروع کردم به خوندن فهمیدم مود صلب و هزاران نکته دیگه چیه ؟
هدف این هست که همه این دروسی که در طی 4 سال مطالعه کردیم بسیار لازم و ضروری هستند تا یک مهندس مکانیک بشیم.کنکور فرصت مناسبی هست تا همه اینها را کنار هم بچینید و بفهمید که تازه یک مهندس مکانیک باید در چه حوزه هایی وارد بشه.برای کنکور خوب بخونید که بفهمید تا اون وقت بفهمید که یک مهندس مکانیک باید چی را بدونه !(یه مقدار فلسفی شد. میخوام اینو بگم که درس خوندن مشکلات و تلخیهای خودشو داره . ولی اگر واقعا حقش را ادا کنید احساس شیرینی و رضایت بهتون دست میدهد)
کنکور آزمونی هست که دوپینگ کردن در آن مجاز هست !
منظورم اینه که هر کسی میتونه با هر روشی که براش میسر هست تلاش کنه. یکی میره سر کلاسهای کنکور ، یکی آزمونهای آزمایشی شرکت میکنه ، یکی جزوه ها و خلاصه نویسی های یکی از دوستاش را میگیرد ، یکی یک کتاب توپ داره که در دسترس همه نیست و ....
شما هر طور که میتونید خودتون را آماده میکنید. فقط مهم اینه که روشی که میرید درست باید درست باشه و برای شخص شما جواب بدهد.
بگذریم.
داوطلبان دو دسته هستند ، شاید چهار دسته !
دسته اول کسانی هستند که هشت ترمه تموم میکنن . و کنکور را در ترم هفتم تجربه میکنند. یعنی ترم هفتمشان تا آنجایی که میتوانند واحد کم بر میدارند و تمام واحدهای مانده را در ترم آخرشان اخذ مینمایند. این داوطلبان حداقل میتوانند 12 واحد در این ترم اخذ کنند.(البته شبانه حداقل 10 واحد). لذا تا حدودی وقت میارند و در کنار درسهای اندک ترم جاریشان برای کنکور هم میخونند.
دسته دوم کسانی هستند که 9 ترمه (یا بالاتر ) تمام میکنند.این دوستان همه واحدهایشان را میگزرانند ولی یک واحد یا بیشتر مثلا یک واحد آزمایشگاه را میزارند برای ترم نهم و در این ترم کنکورشان را میدهند.
دسته سوم کسانی هستند که سال پایینی هستند و فقط برای تجربه اولیه شرکت میکنند .
دسته چهارم هم که فارغالتحصیلانی هستند که پس از چند سال اشتغال تصمیم میگیرند که برگردند و ادامه تحصیل بدهند .
اکثر داوطلبان جدی هم همان گروه اول و دوم هستند.
اینکه هر کس کی شروع کند به خواندن بستگی دارد به همان شخص. یکی میخواهد رتبه بیشتر از دو رقمی نیاورد خوب این شخص حداقل باید از تابستان شروع کند که یک فرصت شش ماهه هم داشته باشد. باز هم میگم که این بستگی به خواسته اشخاص و قابلیتهایشان دارد. بعضی ها شاید در یک فرصت مطالعه دو ماهه بتوانند نتیجه بسیار خوبی بگیرند ، چرا که شخص با استعدادی هست و در طول تحصیل مطالب را فهمیده و با تست زدن مشکلی ندارد. به قول خودمون تست زدن تو خونشه !
اما بعضی ها علیرغم مطالعه بسیارشان ، تو کنکور کم میارند و به حقشون نمیرسند .
مهمترین تمرین برای کنکور ، زدن تست هست.
در هر صورتی که میتونید باید تست بزنید. و تا آنجایی که میتوانید تست بزنید. این بزرگترین توصیه من به شماست.
ابتدا درس را خوب بخوانید ولی نه از روی کتابهای درسی معمولی. بلکه کتابی که مطالبش بر اساس کنکور تالیف شده باشه . سپس چندتا مثال توب در مورد اون مطلب حل کنید و بعد برید سراغ خود تستها که فقط تستهای سالهای گذشته را بزنید کافی هست.
در آینده کتابهای مناسب را برایتان لیست میکنم.
بعضی از دوستان اعتقاد دارند که باید برای کنکور کتابهای ریفرنس را مطالعه کرد یعنی همان کتابهایی که در حین تحصیل منبع اصلیمون بودند . ولی من با این پیشنهاد مخالف هستم . دلایل خودم را هم دارم.
دلیل اصلی این دوستان این هست که کنکور داره میره به سمت مفهومی شدن و باید برای این که خوب تستها را بزنیم متن درسها را خوب خونده باشیم و فهمیده باشیم و ...
ولی من در پاسخ میگم که این که کنکور داره میره به سمت مفهومی شدن یک شعار هست . یک شعاری که سازمان سنجش شایع کرده تا از زیر بار انتقادهای مربوط به اینکه کنکور روش مناسب سنجش معلومات نیست ، شونه خالی کنه !!!
در واقع نظر بنده را اگر بخواهید من میگم کنکور داره میره به سمت حفظی شدن !
شما یک کتاب منبع را بگیرید و یک کتاب مخصوص کنکور و ببینید آیا به حرف من میرسید یا نه ؟؟
اصلا مطالبش تفاوت زیادی با آنچه که خواندیم داره .
اگر بخواهید سر کنکور با هما اصول و معلومات دوره تحصیل برید سر جلسه تا شب هم نمیتوانید همه سوالها را حل کنید . طراحان سوال که خدا خیرشون بده اصلا هم ملاحظه ما را نمیکنند . کسانی که کتابها را زیر و رو کرده باشند و به همه چیز مسلط باشند یهو میبینند که یک سوال از مقاومت مصالح 3 جلو چشماشون هست که تو هیچ منبعی نخوندن !
بگذریم
پیشنهاد میکنم برای کنکور سراغ منابع خوب برید و تا آنجا که میتونید آنها را مطالعه بکنید . اونها را بخورید.
بنده چند کتاب معرفی میکنم . دوستان دیگر هم نظراتشون را بدهند و کتابهای مناسب را پیشنهاد بدهند . منصفانه و به دور از تعصب باشه لطفا .
با توجه به شرایطتون از هر وقت میتونید شروع کنید به مطالعه ولی از هر وقت شروع میکنید از اول پاییز ،دیگه دیرتر نشه . یعنی ماکزیمم با شروع ترم هفتم دیگه شروع کرده باشید. تعداد کمی هستند که میتونند در کمتر از 3 ماه به آمادگی لازم برسند پس شما ریسک نکنید . مخصوصا که در کنارش درسهای ترم هم هستند.
در مورد برنامه ریزی با دیگران حتما مشورت کنید .
یک نکته خیلی خیلی خیلی مهم دوره مطالب هست. اگر جوری برنامه ریزی کردید که تا کنکور یه دور همه درسها را بخونید ، بدون تعارف میگم ، برنامه ریزی تون افتضاح هست.
حتما حداقل دو بار مطالب را مرور کنید. یک ماه مونده به کنکور مهمترین و حساسترین مقطع زمانی هست که باید بتونید تو اون یک ماه همه مطالب را دو یا چند بار دوره کنید.شاید باور نکنید ولی راحت میتونید توی ماه آخر یک درس را دو تا سه بار دوره کنید! مشروط بر اینکه خوب فهمیده باشینش.
اگر فرض کنیم که از پاییز شروع میکنید به خواندن وخیلی خوشبین باشیم 5 ماه برای کنکور فرصت داریم. باید تو ماه اول فقط درسهای مهم را مطالعه بکنید و در کنارش مثال حل کنید. تاکید میکنم در ماه اول فقط درسهای مهم و فقط خواندن درس.
در ماه دوم و سوم با یک برنامه منسجم همه درسها را میخونید میرید جلو و همه مثالهای درسها را مطالعه میکنید .درسهایی که قبلا خوندید و مهم هستند را هم تست بزنید.
دو ماه دیگه فرصت داریم. تا حالا همه درسها را خواندید و تست درسهای مهم را هم زدید(توی سه ماه)
در ماه چهارم شروع میکنید به زدن تست همه درسها. توجه شود که تا حالا هر چی تست میزنید به صورت مبحثی و تفکیکی باشد.در کنارش اگر مطلبی را فراموش کردید برگردید و مطالعه کنید.
ماه آخر ماه مهمی هست . در این ماه بهتر هست که تستها را یک جا بزنید یعنی به صورت یک سال یک سال تا بتونید خودتون را برای کنکور کم کم آماده کنید.و شروع کنید به مرور خلاصه مطالب . یعنی هنگام مطالعه از یک کتاب 200 صفحه ای چیزی حدود 15 تا 20 صفحه باید نکات مهم و خلاصه قبلا جمع کرده باشید که یا میتونه در متن کتاب علامت زده باشید و یا یک جا در یک جزوه یا دفتری جدا نوشته باشیدش. در این یک ماه هم سعی کنید که سوال و جواب کنکورهای 4 سال اخیر را حتما حفظ کنید . بعدا میگم چرا.
دور اول سخت ترین و زمانبرترین هست . برای همین بعد از دور اول دورهای بعدی راحت هست. طوری که دور اول اگر یک ماه طول بکشه ،دورهای سوم و چهارم کمتر از 10 روز طول میکشه(چون قرار نیست که مطلب جدید یاد بگیرین بلکه مرور هست)
این برنامه ای که گفتم خیلی کلی بود . فقط خواستم اهمیت تکرار را بگم.
اگر بخواهید شل بجنبید ممکن هست که تو سه ماه ، یک بار هم نتونید یه دور مطالعه کنید.
در کنارش توصیه میکنم که یک آزمون آزمایشی هم شرکت کنید . نقاط ضعفتون را خوب نشون میده.

یک رفیق داشتم که خیلی جدی شروع کرد به مطالعه .تقریبا یک سال هم خوند. نشست همه کتابهای ریفرنس را خواند . سیالات کتاب فاکس را کامل خواند و تمام مثالها را حل کرد.انتقال حرارت دو جلد اینکوپرا را خواند و مثالها را حل کرد و تمرینهای مهم را هم حل کرد ! مقاومت بیر جانسون ، ترمودینامیک ون وایلن ، طراحی اجزا شیگلی و .... همه را خواند.
نزدیک کنکور همه را تمام کرد و رفت سر جلسه نشست. سوالها برایش آشنا بودند ولی هر چه فکر مکیرد نمیتونست حل کنه !!
ایشون بهم گفت من خیلی خوب خواندم و بزرگترین اشتباهم این بود که آخرش همه را باید یه دور دیگر دوره میکردم تا یادم بیاد. فقط همین را کم داشتم !!!
البته ناگفته نماند که آخرش تونست آزاد قبول بشه و الآن داره در گرایش طراحی کاربردی ادامه تحصیل میده.
بزرگترین لطفی که به من کرد این بود که اولا نصیحتم کرد که حتما مطالب را دوره کنم و هم اینکه خلاصه نوشته های تمام درسهایش را بهم داد. خلاصه هایی که از روی کتابهای رفرنس اخذ شده بود و حاصل از حل مثال یا تمرین مهمی در کتاب بود ! اعتراف میکنم که خیلی برام مفید بود.
مهمترین گرایشهای فوق طراحی کاربردی ، تبدیل انرژی و ساخت و تولید هست . البته بعضی گرایشهای دیگه هم هستند مثل طراحی شاسی و بدنه و ... ولی در کل عمده داوطلبان برای این گرایش خودشون را آماده میکنند.
طراحی کاربردی ادامه همون گرایش جامدات خودمونه.
تبدیل انرژی هم ادامه گرایش سیالات
ساخت و تولید هم که معلومه.
در مورد بقیه بنده چندان اطلاعاتی ندارم . مثلا بعضی دانشگاهها ارشد مواد مرکب دارند که همون کامپوزیت خودمونه و با ضرایب طراحی کاربردی میگیره یا مثلا بعضی دانشگاهها مثل علم و صنعت و .... برای خود ارشد ساخت و تولید چند گرایش داره مثل مکاترونیک و شکل دهی و ...
مسلمه کسانی که میخواهند طراحی کاربردی قبول بشند باید روی دروس جامدات تمرکز بیشتری بکنند . چرا که ضریب 3 داره و بقیه دروس ضریب 2 داره.یا داوطلبان ساخت و تولید دروس اختصاصی خودشونو میخونن که ضریب 4 داره و بقیه درسا ضریب 1 داره به جز ریاضی و جامدات که ضریب 2 دارند . این اطلاعات را از دفترچه ها میتونیین مطالعه بفرمایید.
چیزی که میخواهم بگم اینه که سه گرایش جامدات و سیالات و ساخت و تولید خودشونو برای طراحی کاربردی و تبدیل انرژی و ساخت و تولید آماده میکنند و بعد از اینکه سوالها را پاسخ دادند و نتایج آمد انتخاب گرایش (رشته ) میکنند. ممکن هست که یک جامداتی سوالهای سیالاتی را خوب جواب داده باشد و در طراحی کاربردی قبول نشه و بره تبدیل انرژی و یا برعکس.
یک نکبه دیگر اینکه داوطلبان میتوانند برای کنکور سراسری در دو رشته امتحان بدهند . مثلا مکانیک و کشتی سازی . یا مکانیک و هوافضا یا مکانیک و مکاترونیک ولی نمیتونند مکانیک و عمران کنکور بدهند.
مکانیک و عمران و برق و مواد و ... جزو رشته های اصلی هستند و هوافضا ، کشتی سازی، مکاترونیک و .... جزو رشته های ستاره دار که هر داوطلبی میتونه اونها را شرکت کند به عنوان رشته دوم .
نزدیکترین رشته ها همین سه تا هستند یعنی هوافضا ، مکاترونیک، کشتی سازی.
قبولی هم در آنها راحته به جز کشتی سازی البته که برای خودشون کم میاد چه برسه برای مکانیکی ها.
توصیه من به شما اینه که یکی از این دو را هم شرکت کنید که با توجه به قرابت زیاد هوافضا به مکانیک ، این یکی منطقی تر هست. بعد اگه قبول شدید برید گرایش طراحی سازه یا جلوبرندگی که باز هم تو همون حس و حال مکانیکی بمونید !!!
همین جا تاکید میکنم که تمام وزن سنگینتون را روی مکانیک و مطالعه برای اون بزارین و اصلا سراغ دروس هوافضا نروید. بلکه با همون اطلاعات مکانیک برید سر جلسه کنکور و به سوالات مکانیکیش جواب بدهین.
زمان آزمون مکانیک چهارشنبه صبح و هوافضا پنج شنبه بعد از ظهر هست . فکر کنم به کنکور اصلی(مکانیک) لطمه ای وارد نشه .
قبلا هم گفتم که طبیعی هست که داوطلبان علاقه مند طراحی کاربردی روی دروس جامداتی و علاقه مند تبدیل انرژی وی دروس سیالاتی تاکید کنند.
اما داوطلبان ساخت و تولید علاوه بر دروس اختصاصی خودشان که حکم مرگ و زندگی براشون داره ( ضریب4 ) وزن باقیمانده شان را روی ریاضی و جامدات بزارندکه ضزیب 2 داره. میتوند بقیه را تا حدودی بیخیال شوند(ضریب 1 دارند )
یک صحنه جالب :
هفته های آخر مونده به کنکور با دانشگاهمون رفتیم شهر مقدس مشهد اردو (سیاحتی زیارتی)
بنده برای اینکه حس و حال کنکور را حفظ کرده باشم و تنبل نشم ، 5 تا 6 تا از کتابهام را آورده بودم . تو هتل نمیشد درس بخونم آخه بقیه اومده بودند تفریح بکنند ( از اون تفریح کردنهایی که صدا دار هست !) پس لاجرم افتادم دنبال یک کتابخانه که از برنامم عقب نیفتم.
رفتم با کتابخانه آستان مقدس صحبت کردم و شرایطم را براشون توضیح دادم قبول کردند که بدون عضویت چند روز کوتاه برم از سالن مطالعه استفاده کنم. ترکیب خوبی میشد . هم سعادت زیارت نصیبم میشد و هم در جوار بارگاه درسم را میخوندم.
70 در صد کسایی را که میدیدم اونجا بودند برای کنکور داشتند میخوندند. برق ، شیمی ، حسابداری و ....
یه بنده خدایی جلویم بود که داشت کتابهای پوران پژوهش مکانیک را میخوند . برام جالب بود که این کتابها تا مشهد هم رسیده اند . جالب تر اینکه این فرد لیسانس برق داشت و میخواست بیاید فوق مکانیک شرکت کند.( از همت ایشون خوشم اومد)
خواستم اینو بگم که هر شخص بدون توجه به مدرک لیسانسش میتونه هر رشته ای را برای ادامه تحصیل در ارشد انتخاب کند. فقط باید بتونه که تو آزمون ورودی قبول بشه !!!

پستنویسنده: fareed در دوشنبه Mar 31, 2008 12:02 pm

دوپینگ در کنکور :
بعضی ها این امکان را دارند که برند تو این کلاسهای کنکور اسم بنویسند و در آزمونهای آزمایشی هم شرکت کنند و .... خوب اینها کارشون خیلی راحتتر میشه.ولی باید تلاششون را بکنند . صرف رفتن سر کلاسهای کنکور موفقیتشون را تضمین نمیکنه ولی خوب اعتراف میکنم کارشون راحتتر میشه.
معمولا تو چنین جاهایی ، در موسسه های معروف ، اساتید توپ را میآورند که دروس را با توجه به کنکور براتون حلاجی میکنند و مثالهایی که براتون حل میکنند اغلب سوالهای حل شده کنکور هستند (که تفاوت زیادی با مثالهای متن کتاب درسی دارند ) . خوب البته میشه با مطالعه منابع خوب کنکور از رفتن به چنین کلاسهایی بی نیاز شد.
موسسه های بسیاری هستند ولی اونچه که از همه مهمترند پارسه و ماهان هست که در سراسر کشور نمایندگی دارند .
حال در هر شهر ممکن هست موسسه های دیگری باشد که فقط تو همون شهر معروف باشند و کارشان هم خوب باشند.
من خودم تجربه رفتن به هیچ کدام را نداشتم.
ولی یک مسئله را خیلی شنیدم که بهترین موسسه تو کل ایران ، موسسه پارسه اونهم شعبه تهران هست. اگر کسی این امکان را دارد که تو این موسسه برای کلاس کنکور اسم بنویسد ، پولشو هدر نداده ! (قصد تبلیغ برای هیچ موسسه ای ندارم .)
البته اگر من بودم این کار را نمیکردم !!! و ثبت نام نمیکردم.
آن جزوه ای که اساتید پارسه(تهران) سر کلاس کنکور میگند ، یکی از بهترین منابع برای مطالعه میباشد .
هر کس میتونه اینها رو تهیه کنه به نظرم از رفتن سر کلاس بی نیاز خواهد بود .
اما کنکور آزمایشی :
باز هم موسسات زیادی در سراسر کشور اقدام به این کار میکنند که معروفترین پارسه ، سنجش تکمیلی و ماهان هست.
قیمت دو تا آخریش را ندارم ولی پارسه را خودم سال قبل شرکت کردم. هزینه بالغ بر 200 هزار بابت آزمون و 75 هزار بابت جزوه ها از هر فرد میگیرند که این دو را با هم میدهند و اگر فقط جزوه ها و یا فقط آزمونهای آزمایشی را بخواهید شرکت کنید قبول نمیکنند . هر دو با هم.275 هزار ناقابل :mrgreen:
من دل خوشی ازشون ندارم برای همین توصیه نمیکنم که شما هم بیایید پارسه اسم بنویسید ولی حتما توصیه میکنم که یک کنکور آزمایشی شرکت کنید.اگر هزینه اون دوتا از 200 هزار بالاتر بود همون پارسه را اسم بنویسید ولی اگر زیر 200 تومان بود به نظرم ( با توجه به سلیقه ام و گر نه تجربه نکردمشون ) توی یکی از ماهان یا سنجش تکمیلی شرکت کنید بهتر هست. پارسه نسبت به هزینه اش صرفه نداره !
در مورد جزوه های پارسه هم بگم که خیلی خودتونو براشون به آب و تاب نندازید. خوب هستند ولی ارزش نداره که بخواهید دنبالش بیفتید و وقتتون را هدر بدهید. به جز چندتا از جزوه ها بقیه جزوه ها قابل اعتماد نیستند و مولفین جوری نوشتن که با خواندن آنها احساس کنید که باید برید سر کلاس تا مطلب را کامل بفهمید . برای همین مطالعه بعضی از جزوه ها اصلا به صلاح نخواهد بود . این یکی را خودم تجربه کردم و این خلا را با کتابهای مناسب پر کردم.
باز میگم اون جزوه ای که اساتید پارسه سر کلاس کنکور میگن ، دانشجویان مینویسن خیلی با ارزش هست و ارزش داره که بیفتین دنبالش ولی این جزوه های معمولی پارسه تعریف چندانی ندارد.
خلاصه این پست :
- کلاس کنکور تاثیر داره و کار را راحت میکنه به شرطی که در کنارش تلاش بکنید . قبل از ثبت نام برای کلاسی از کیفیت آن جویا شوید . به تبلیغات توجه نکنید.
- بدون کلاس کنکور هم میشه قبول شد ولی یکم تلاش بیشتر میطلبه . چون تو کلاس کنکور مطالب را استاد برات باز میکنهو حلاجی میکنه ولی بدون کلاس این زحمت پای شما میافته . ضمنا در آینده بازدهی این روش بهتر هست . چون خودت تلاش کردی و فهمیدی و تو ذهنت میمونه ولی تو کلاس کنکور برات میگن و باید حفظ کنی اون هم نه همه مطالب ، بلکه فقط مهمهایش.
- کنکور آزمایشی حتما شرکت کنید . به شما این امکان را میده که یک سنجشی از وضعیتتون داشته باشین و نقاط ضعفتون را تشخیص دهید و اونو رفع کنید. پارسه ، ماهان و سنجش تکمیلی معروفترین هستن. معیار برای انتخاب : هر کدام ارزونتر بود ==> دلیل : چون همشون استاندارد نیستند !!!
توکل به خدا و همت و تلاش شما دو اصل مهم هست که از همه موارد بالا با ارزشتر هستند .
دعای خانواده و دوستان شما ( که بنده یکشون هستم :wink: ) پشت سرتون هست .فراموش نکنید .
فعلا چیز دیگه به ذهنم نمیرسه. جز اینکه وقت کردین مصاحبه نفرات برتر کنکور مکانیک را بخونید. به من خیلی انگیزه میداد.
بهترین منابع(کتاب) آنهایی هستند که ابتدا خلاصه مطلب را ذکر کرده باشد . سپس نکات کنکوری و مهم را آورده باشد که ممکن لابه لای درس باشد و سپس چند مثال جوندار در کنارش حل کرده باشد تا به قول معروف مطلب جا بیافتد و کاربرد نکات و آن قسمت را ببینید. سپس در نهایت تستهای مربوط به آن قسمت یا فصل را بیاورد همراه با جوابهای تشریحی !
تقسیم بندی آن هم به صورت فصل به فصل باشد.
چنین کتابهایی , به کتابهای طبقه بندی شده معروف هستند . یعنی فصل به فصل یا موضوعی ابتدا درس و بعد مثال حل شده و بعد تستهای مربوط به آن فصل که معمولا ترتیب تستها به صورت توالی سنوات هست. حال از آخر به اول یا از اول به آخر.
کتابهایی که نکات و مثالهای بهتر و جوندارتری داشته باشند تاثیر بیشتری میگذارند. معمولا هم این جور مثالها از بعضی تستهای زیبا و پر نکته استخراج میشوند.
این نحوه تالیف را بنده بسیار میپسندم و خیلی جواب داد.
نکته دیگر اینکه بعضی از نکات کنکوری که در بعضی کتب هستند ممکن هست حل 3 صفحه ای را در 3 خط خلاصه کنند!
پس همینطوری هم شعار ندهیم که کنکور مفهومی هست و با خواندن همان مطالب کتاب ریفرنس به همه چیز مسلط میشیم و همه تستی را میتونیم حل کنیم !

با تشکر


  • کلمات کلیدی :
  • نظر شما( )

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    سایت های معتبر در مورد انرژی
    سایت سانا.آی آر
    سلام
    انجمن های مختلف فقط با یک کلیک!
    آکومولاتور
    کتیا
    نرم افزار Fluent
    [عناوین آرشیوشده]

    بالا

      [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

    یــــاهـو
    کل بازدید
    148938
    بازدید امروز
    13
    بازدید دیروز
    28
     Atom 
     RSS 

     درباره خودم

    Tecnology Of  Mechanic

    این وبلاگ شامل کتب الکترونیکی ..عکس ... فیلم مکانیک...مقاله ...پایان نامه ... مکانیک ....

     لوگوی وبلاگ

    Tecnology Of  Mechanic

     دسته بندی یادداشت ها

    word . آباکوس ورژن 6.8 . ال90 . الکساندر فلمینگ (داستان پنی سیلین) . انرژی های نو . انواع چرخدنده . خرید کتاب مهندسی مکانیک . دانلود کتب مهندسی مکانیک . دوست . سیستم انتقال قدرت دو کلاچه . سیستم انتقال قدرت دوکلاچه . کولر اتومبیل . نقاشیهای بسیار زیبا بر روی دیوار .

     آرشیو

    آبان 1387
    آذر 1387
    دی 1387
    بهمن 1387
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    تیر 1388
    شهریور 1388
    شهریور 88

    آوای آشنا

    اشتراک