سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Tecnology Of Mechanic

 

دانش، میراثی ارجمند و نعمتی عام وگسترده است . [امام علی علیه السلام]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?

سه شنبه 87/10/17  ساعت 1:53 عصر

آشنایی با قطعات الکتریکی...

بد نیست یک مقداری هم راجع به قطعات الکترونیک اطلاعات داشته باشیم ....نظرتون چیه ؟

مقاومت Resistor

مقاومت قطعه ای است که از جنس کربن ساخته می شود و بمنظور کم نمودن ولتاژ و جریان مورد استفاده قرار می گیرد . واحد مقاومت اُهم ( ? ) است

هر هزار اهم برابر با یک کیلو اُهم و هر میلیون اُهم برابر با یک مگا اُهم است

محاسبه مقدار اُهمی یک مقاومت در مقاومتهای با وات پائین معمولاً مقدار اُهمی مقاومت

بصورت کدهای رنگی و بر روی بدنه ان چاپ می شود ولی در مقاومتهای با وات بالا تر مثلاً 2 وات یا بیشتر ، مقدار اُهمی مقاومت بصورت عدد بر روی آن نوشته می شود .

محاسبه مقدار اُهم مقاومت های رنگی بر اساس جدول رمز مقاومتها و بسیار ساده انجام می شود . بر روی بدنه مقاومت معمولاً 4 رنگ وجود دارد . برای محاسبه از نوار رنگی نزدیک به کناره شروع می کنیم و ابتدا شماره دو رنگ اول را نوشته و سپس به میزان عدد رنگ سوم در مقابل دو عدد قبلی صفر قرار می دهیم . اینک مقدار مقاومت بر حسب اُهم بدست می آید

شماره رنگ اول و دوم را می نویسیم و سپس به تعداد عدد رنگ سوم در مقابل دو رقم قبلی صفر قرار می دهیم .

درصد خطای یک مقاومت

رنگ چهارم درصد خطای مقاومت ( تلرانس ) را نشان می دهد رنگ چهارم طلائی خطای مثبت و منفی 5 درصد است . یعنی مقدار این مقاومت 5 درصد بیشتر یا 5 درصد کمتر است . در زیر میزان خطا برای رنگ های قهوه ای ، قرمز ، طلائی و نقره ای نشان داده شده است
قهوه ای ±1% قرمز ±2% طلائی ±5%
نقره ای ±10%

2700R means 2.7K ?
560R means 560 ?
2K7 means 2.7 k? = 2700?
39K means 39 k?
1M0 means 1.0 M? = 1000 k?
 
مقاومت های وات بالا
جنس این مقاومت ها معمولاً از کرم نیکل است و معمولاً دارای یک روکش گچی یا آجری می باشند و به همین دلیل به مقاومتهای گچی یا آجری نیز معروف هستند . ظرفیت اُهمی و توان این مقاومتها بصورت عدد بر روی آنها چاپ می شود
مقاومتهای خودکار
تر میسترهادر مدارات برای ممانعت ازآسیب رساندن فشار جریانی که در ابتدای روشن نمودن آنها در مدار جریان پیدا میکند بکار برده میشود. با قرار دادن این قطعه در ابتدای ورودجریان باعث می شود تا جریانی که در ابتدای بکار انداختن مدار با فشار وارد میشود مواجه با تر میستر شده ومتوقف شود.تر میستر در مقابل جریان وارده کم کم گرم شده وجریان را تد ریجا وارد مدار میکند تاآنکه مقاومت خودش براثر گرما کم شده عبور جریان را بحالت عادی در می آورد.
تر میستر در مدارات رادیو وتلویزیون استفاده میشود.البته موارد استفاده فراوانی دارد. که شما میتوانید در مدارات طراحی شده خود تان هم از این قطعه بکار ببرید وبه مدار خود امکان جدیدی را بیافزاید.

البته چگونگی استفاده از این قطعه بستگی به نیاز مدار شما دارد

LDR مقاومت تابع نور
LDR مقاومت تابع نوریا همان دیود تابع نور در تاریکی، مقدار مقاومت الکتریکی این قطعه بسیار زیاد است یعنی اجازه ی عبور جریان الکتریکی را از خود نمی دهد. ولی با تابیدن نور بر سطح آن، مقاومت آن کاهش می یابد و هر چه نور شدیدتر باشد، رسانا تر می شود. 

مقاومتهای توان کم دارای ابعاد کوچک هستند، به همین دلیل مقدار مقاومت و تولرانس را بوسیله نوارهای رنگی مشخص می‌کنند که خود این روش به دو شکل صورت می‌گیرد:

1.روش چهار نواری

2.روش پنج نواری

روش اول برای مقاومتهای با تولرانس 2% به بالا استفاده می‌شود و روش دوم برای مقاومتهای دقیق و خیلی دقیق تولرانس کمتر از 2%) استفاده می‌شود. در اینجا به روش اول که معمولتر است می‌پردازیم. به جدول زیر توجه نمائید. هر کدام از این رنگها معرف یک عدد هستند:
0
سیاه

1
قهوه‌ای

2
قرمز

3
نارنجی

4
زرد

5
سبز

6
آبی

7
بنفش

8
خاکستری

9
سفید

دو رنگ دیگر هم روی مقاومتها به چشم می‌خورد: طلایی و نقره‌ای ، که روی یک مقاومت یا فقط طلایی وجود دارد یا نقره‌ای. اگر یک سر مقاومت به رنگ طلایی یا نقره‌ای بود ، ما از طرف دیگر مقاومت ، شروع به خواندن رنگها می‌کنیم. و عدد متناظر با رنگ اول را یادداشت می‌کنیم. سپس عدد متناظر با رنگ دوم را کنار عدد اول می‌نویسیم. سپس به رنگ سوم دقت می‌کنیم. عدد معادل آنرا یافته و به تعداد آن عدد ، صفر می‌گذاریم جلوی دو عدد قبلی( در واقع رنگ سوم معرف ضریب است ). عدد بدست آمده ، مقدار مقاومت برحسب اهم است. که آنرا می‌توان به کیلواهم نیز تبدیل کرد.

ساخت هر مقاومت با خطا همراه است. یعنی ممکن است 5% یا 10% یا 20%خطا داشته باشیم . اگر یک طرف مقاومت به رنگ طلایی بود ، نشان دهنده مقاومتی با خطا یا تولرانس 5 % است و اگر نقره‌ای بود نمایانگر مقاومتی با خطای 10% است.اما اگر مقاومتی فاقد نوار چهارم بود، بی رنگ محسوب شده و تولرانس آن را 20 %در نظر می‌گیریم.

به مثال زیر توجه نمایید:

از سمت چپ شروع به خواندن می‌کنیم. رنگ زرد معادل عدد 4 ، رنگ بنفش معادل عدد 7 ، رنگ قرمز معادل عدد 2 ، و رنگ طلایی معادل تولرانس ?5 می‌باشد. پس مقدار مقاومت بدون در نظر گرفتن تولرانس ، مساوی 4700 اهم ، یا 4.7 کیلو اهم است و برای محاسبه خطا عدد4700 را ضربدر 5 و تقسیم بر 100 می‌کنیم، که بدست می‌آید: 235

4935 = 235 + 4700


4465 = 235 - 4700


مقدار واقعی مقاومت چیزی بین 4465 اهم تا 4935 اهم می‌باشد.

مقاومت الکتریکی
عبور جریان الکتریکی از هادی ها از بسیاری جهات شبیه عبور گاز از یک لوله است . اگر این لوله پر از پشم فلزی یا ماده مختلتی باشد ، این شباهت ها بیشتر می شود . اتم های نشکیل دهنده سیم هادی از عبور الکترون ها جلوگیری می کنند ، همانطور که الیاف پشم فلزی مانع عبور مولکولهای گاز می شوند . حال می خواهیم ببینیم که مقاومت هادی ها به غیر از جنس فلز به چه عواملی دیگری بستگی دارد .
تاثیر سطح مقطع بر مقاومت الکتریکی
مقاومت هر جسمی به الکترونهای آزاد آن بستگی دارد . می دانید که واحد شدت الکتریکی آمپر ( A ) است . یک آمپر یعنی این که 6/28ضرب در 10 به توان 18 الکترون آزاد در هر ثانیه از هر نقطه سیم عبور می کند . پس یک هادی خوب باید به مقدار کافی الکترون آزاد داشته باشد تا جریان الکتریکی با چندین آمپر بتواند از آن عبور کند .
بنا بر این طبق شکل هرگاه پهنای فلز افزایش یابد ، در حقیقت سطح مقطع زیادتر و در نتیجه ، مقاومت کم تر می شود . پس سطح مقطع عکس مقاومت عمل می کند
تاثیر طول هادی بر مقاومت الکتریکی :
شاید تصور کنیئ که با افزایش طول هادی عبور جریان راحت تر می شود ولی چنین نیست . اگر چه در یک قطعه مسیبلند تر تعداد بیشتری الکنرون آزاد وجود دارد ولی الکترونهای آزاد اضافی در طول سیم ، در اندازه گیری جریان الکتریکیداخل نمی شود . در واقع هر طول معین از هادی ، مقدار معینی مقاومت دارد و هر چه سیم طویل تر باشد ، مقاومت بیتر می شود .
تغییرات مقاومت به طول سیم
نکته : تغییر طول و سطح مقطع به میزان دو برابر مقاومت را تغییر نمی دهد .
اندازه گیری مقاومت الکتریکی در مدار
مدارهای الکتریکی به دو نوع بسته می شوند : سری یا موازی
اندازه گیری مقاومت الکتریکی در مدارسری :
در مدار سری همانگونه که از نامش پیدا است مقاومت ها به دنبال هم بسته شده اند پس باید تمامی مقدار آنها را با هم جمع کرد
اندازه گیری مقاومت الکتریکی در مدار موازی :
در مدار موازی باید حاصل ضرب تمام مقاومت ها را تقسیم بر مجموع مقاومت ها کرد .
 کاربرد مقاومت های الکتریکی
مقاومت های اهمی برای اضافه کردن مقاومت مدارهای الکتریکی به کار می روند . در حقیقت ، آنها اجسامی هستند که در مقابل عبور جریان مقاومت زیادی از خود نشان می دهند . موادی که غالباٌ در مقاومت ها به کار می روند عبارتند از کربن ، آلیاژ مخصوص از فلزاتی از قبیل نیکروم ، کنستانتان و منگانان . مقاومت اهمی را طوری به مدار می بندیم که جریان همان طور که از بار الکتریکی و منبع ولتاژ عبور می کند ، از آن هم بگذرد . در این صورت مقاومت کل مدار مجموع مقاومت های بار الکتریکی ، منبع ولتاژ ، سیم های رابط و مقاومت اهمی است . توجه داشته باشید که فقط با اضافه کردن یک مقاومت اهمی مناسب به مدار می توان مقاومت کل مدار را به اندازه ی دلخواه تغییر داد .
انواع مقاومت ها
1- مقاومت های ترکیبی
2- مقاومت های سیم پیچی
3- مقاومت های لایه ای
خازن چیست و کارکرد آن چگونه است؟
خازن ها انرژی الکتریکی را نگهداری می کنند و به همراه مقاومت ها ، در مدارات تایمینگ استفاده می شوند . همچنین از خازن ها برای صاف کردن سطح تغییرات ولتاژ مستقیم استفاده می شود . از خازن ها در مدارات بعنوان ***** هم استفاده می شود . زیرا خازن ها به راحتی سیگنالهای غیر مستقیم AC را عبور می دهند ولی مانع عبور سیگنالهای مستقیم DC می شوند .
ظرفیت :
ظرفیت معیاری برای اندازه گیری توانائی نگهداری انرژی الکتریکی است . ظرفیت زیاد بدین معنی است که خازن قادر به نگهداری انرژی الکتریکی بیشتری است . واحد اندازه گیری ظرفیت فاراد است . 1 فاراد واحد بزرگی است و مشخص کننده ظرفیت بالا می باشد . بنابراین استفاده از واحدهای کوچکتر نیز در خازنها مرسوم است . میکروفاراد µF ، نانوفاراد nF و پیکوفاراد pF واحدهای کوچکتر فاراد هستند .
µ means 10-6 (millionth), so 1000000µF = 1F
n means 10-9 (thousand-millionth), so 1000nF = 1µF
p means 10-12 (million-millionth), so 1000pF = 1nF
انواع مختلفی از خازن ها وجود دارند که میتوان از دو نوع اصلی آنها ، با پلاریته ( قطب دار ) و بدون پلاریته ( بدون قطب ) نام برد . 

خازنهای قطب دار :
الف - خازن های الکترولیت

در خازنهای الکترولیت قطب مثبت و منفی بر روی بدنه آنها مشخص شده و بر اساس قطب ها در مدارات مورد استفاده قرار می گیرند . دو نوع طراحی برای شکل این خازن ها وجود دارد . یکی شکل اَکسیل که در این نوع پایه های یکی در طرف راست و دیگری در طرف چپ قرار دارد و دیگری رادیال که در این نوع هر دو پایه خازن در یک طرف آن قرار دارد . در شکل نمونه ای از خازن اکسیل و رادیال نشان داده شده است .

در خازن های الکترولیت ظرفیت آنها بصورت یک عدد بر روی بدنه شان نوشته شده است . همچنین ولتاژ تحمل خازن ها نیز بر روی بدنه آنها نوشته شده و هنگام انتخاب یک خازن باید این ولتاژ مد نظر قرار گیرد . این خازن ها آسیبی نمی بینند مگر اینکه با هویه داغ شوند .

 

ب - خازن های تانتالیوم

خازن های تانتالیم هم از نوع قطب دار هستند و مانند خازنهای الکترولیت معمولاً ولتاژ کمی دارند . این خازن ها معمولاً در سایز های کوچک و البته گران تهیه می شوند و بنابراین یک ظرفیت بالا را در سایزی کوچک را ارائه می دهند .
در خازنهای تانتالیوم جدید ، ولتاژ و ظرفیت بر روی بدنه آنها نوشته شده ولی در انواع قدیمی از یک نوار رنگی استفاده می شود که مثلا دو خط دارد ( برای دو رقم ) و یک نقطه رنگی برای تعداد صفرها وجود دارد که ظرفیت بر حست میکروفاراد را مشخص می کنند . برای دو رقم اول کدهای استاندارد رنگی استفاده می شود ولی برای تعداد صفرها و محل رنگی ، رنگ خاکستری به معنی × 0.01 و رنگ سفید به معنی × 0.1 است . نوار رنگی سوم نزدیک به انتها ، ولتاژ را مشخص می کند بطوری که اگر این خط زرد باشد 3/6 ولت ، مشکی 10 ولت ، سبز 16 ولت ، آبی 20 ولت ، خاکستری 25 ولت و سفید 30 ولت را نشان می دهد .برای مثال رنگهای آبی - خاکستری و نقطه سیاه به معنی 68 میکروفاراد است .
آبی - خاکستری و نقطه سفید به معنی 8/6 میکروفاراد است .


خازنهای بدون قطب :
خازن های بدون قطب معمولا خازنهای با ظرفیت کم هستند و میتوان آنها را از هر طرف در مدارات مورد استفاده قرار داد . این خازنها در برابر گرما تحمل بیشتری دارند و در ولتاژهای بالاتر مثلا 50 ولت ، 250 ولت و ... عرضه می شوند .
                                      
پیدا کردن ظرفیت این خازنها کمی مشکل است چون انواع زیادی از این نوع خازنها وجود دارد و سیستم های کد گذاری مختلفی برای آنها وجود دارد . در بسیاری از خازن ها با ظرفیت کم ، ظرفیت بر روی خازن نوشته شده ولی هیچ واحد یا مضربی برای آن چاپ نشده و برای دانستن واحد باید به دانش خودتان رجوع کنید . برای مثال بر 1/0 به معنی 0.1µF یا 100 نانوفاراد است . گاهی اوقات بر روی این خازنها چنین نوشته می شود ( 4n7 ) به معنی 7/4 نانوفاراد . در خازن های کوچک چنانچه نوشتن بر روی آنها مشکل باشد از شماره های کد دار بر روی خازن ها استفاده می شود . در این موارد عدد اول و دوم را نوشته و سپس به تعداد عدد سوم در مقابل آن صفر قرار دهید تا ظرفیت بر حسب پیکوفاراد بدست اید . بطور مثال اگر بر روی خازنی عدد 102 چاپ شده باشد ، ظرفیت برابر خواهد بود با 1000 پیکوفاراد یا 1 نانوفاراد .
کد رنگی خازن ها :
در خازن های پلیستر برای سالهای زیادی از کدهای رنگی بر روی بدنه آنها استفاده می شد . در این کد ها سه رنگ اول ظرفیت را نشان می دهند و رنگ چهارم تولرانس ا نشان می دهد .
برای مثال قهوه ای - مشکی - نارنجی به معنی 10000 پیکوفاراد یا 10 نانوفاراد است .
خازن های پلیستر امروزه به وفور در مدارات الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند . این خازنها در برابر حرارت زیاد معیوب می شوند و بنابراین هنگام لحیمکاری باید به این نکته توجه داشت .



  • کلمات کلیدی :
  • نظر شما( )
    ?

    سه شنبه 87/10/17  ساعت 1:40 عصر

    ساختار رباتها به طور خلاصهوار

    ربات شناساگر مریخ

    ریشه واژه ربات

     

    لغت ربات در اکثر زبان‌های دنیا با همین تلفظ دارای معنای واحدی می‌باشد. این لغت اولین‌بار در خلال سال‌های 1920 تا 1930 در نمایشنامه‌ای با نام "RUR (Rossmuse Universal Robot)" نوشته "کارل کاپک" نویسنده چک‌اسلواکی به‌‌کار برده شد. در این نمایشنامه بازیگران نقش موجوداتی مصنوعی و کوچک شبیه انسان را بازی می‌کردند، که به‌طور مطلق تحت فرمان صاحب خود قرار داشته و دستوراتش را مو‌به‌مو اجرا می‌کردند. این موجودات ربات نامیده می‌شدند که ریشه آن از لغت اسلاو (یعنی اسلواکی‌یایی!) Robota به معنای "کارگر اجباری" است.

     

    قوانین ربوتیک

     

    در سال 1940،Issac Assimov سه قانون Roobtics را به شرح زیر تبیین کرد:

     

    1. یک ربات موجودی است که نباید به انسان آزار برساند و اجازه ندهد به چیزی ضرر برسد.

     

    2. باید از انسان اطاعت کند، مگر این ‌که با قانون اول مغایرت داشته باشد.

     

    3. باید خودش را در برابر خطر و ضرر محافظت نماید، مگر این‌که با قانون اول و دوم مغایرت داشته باشد.

    دسته‌بندی ربات‌ها

     

    ربات‌ها در سطوح مختلف دارای دو خاصیت "تنوع در عملکرد" و "قابلیت تطبیق خودکار با محیط" (automated adapting) می‌باشند. بر اساس این دو خاصیت دسته‌بندی ربات‌ها انجام می‌گیرد.

     

    دسته‌بندی اتحادیه ربات‌های ژاپنی(jira) به شرح زیر است:

     

    1. وسیله‌ای که توسط دست کنترل می‌شود.

    2. ربات برای کارهای متوالی بدون تغییر

    3. ربات برای کار‌های متوالی متغیر

    4. ربات مقلد

    5. ربات کنترل

    6. ربات باهوش

    که در دسته‌بندی موسسه رباتیک آمریکا(RIA)، فقط ماشین‌های دسته 3 تا 6، ربات محسوب می‌شوند.

     

    ساختار عمومی یک ربات

     

    یک ربات به‌طور معمول حداقل شامل 5 بخش متفاوت ولی مرتبط می‌باشد:

    1) سیستم مکانیکی مفصل شده (Articulated Mechanical system):

    این سیستم متشکل از بازوها، مچ‌ها، اتصالات و عوامل نهایی مکانیکی بوده که در یک مجموعه به هم پیوسته و مرتبط جمع شده‌اند.

     

    2) تحریک‌کننده‌ها (Actuators):

    این بخش توان لازم را تحت یک سری شرایط کنترل شده و دقیق، برای سیستم مکانیکی مفصل شده(AMS) فراهم می‌کند. این توان از انواع الکتریکی، هیدرولیکی و یا نیوماتیکی می‌باشد.

     

    3) ابزارها و سیستم‌های انتقال (Transmission system):

    این مجموعه Actuators را به AMS اتصال می‌دهد. بدین طریق توان فراهم شده توسط تحریک‌کننده‌ها به بخش مکانیکی منتقل شده و به‌گونه‌ای مجزا امکان حرکت را برای هر مفصل فراهم می‌آورد. تسمه‌های دنده‌دار و چرخ‌دنده‌ها از این نوعند.

                    

    4) حسگر‌ها (sensor):

    سنسور‌ها قطعاتی هستند متشکل از ابزارهای لامسه‌ای الکتریکی یا نوری که در کنار سایر عناصر الکترونیکی ایفای نقش می‌کنند. وظیفه این المان‌ها کسب اطلاعاتی از موقعیت مفاصل ربات و شرایط محیطی مانند نور و گرما و هدف‌های موجود در محیط می‌باشد.

     

    5) مغز ربات (CPU):

    این بخش به‌عنوان محلی برای دستور گرفتن و تصمیم‌گیری ربات می‌باشد. به‌عبارت دیگر، وظیفه پردازش اطلاعات دریافتی از سنسور‌ها بر عهده این بخش است که این وظیفه توسط برنامه‌های موجود در حافظه کامپیوتر به انجام می‌رسد. بخش نرم‌افزار هم مربوط به این قسمت است.

    ربات

     

    برنامه‌نویسی در ربات

     

    برنامه نویسی در ربات به دو صورت Online و Offline انجام می‌شود.

    برنامه‌نویسی Online که امروزه به عنوان معمول‌ترین روش در به‌کارگیری ربات‌های صنعتی استفاده می شود، اپراتور حرکت‌های مورد نظر را به ربات آموزش می‌دهد، به‌گونه‌ای که ربات بعدا می‌تواند بدون کمک و به‌طور خودکار همان کار‌ها را تکرار کند. این نوع از برنامه‌نویسی به دو صورت انجام می‌شود: 1- آموزش دستی 2- آموزش از طریق هدایت.

     

    در روش دستی با کمک یک جعبه کنترلی، ربات را به نقاط مورد نظر هدایت کرده و مختصات آن‌ها در حافظه کامپیوتری ربات ثبت می‌شود و به این ترتیب برای دفعات بسیار قابل تکرار است. در روش هدایت، عامل نهایی را با دست در مسیر دلخواه حرکت داده و وضعیت پیوسته هر یک از محورها در حافظ ربات ثبت می‌شود.

     

    اما در مورد برنامه‌نویسی Offline که به برنامه‌نویسی سطح بالا موسوم است، این نکته اهمیت دارد که وقتی انجام کارهای پیچیده مورد نظر است و یا سرعت واکنش ربات به وقایع خارجی اهمیت دارد، باید از زبان های "کنترل‌کننده" ربات‌ها استفاده کرد. در این زبان‌ها علاوه بر وجود دستورات معمولی از قبیل کنترل حلقه و یا عبارات شرطی، دستوراتی برای حرکت و جابه‌جایی ربات‌ها هم در نظر گرفته شده است. این نوع برنامه‌نویسی امکان ارتباط آسان‌تر با ربات را فراهم می‌آورد.

     

    ربات

    تقسیم‌بندی تاریخی ربات‌ها

     

    a. ربات‌های برنامه‌ناپذیر یا ربات‌های نسل صفر

     

    b. ربات‌های برنامه‌پذیر یا ربات‌های نسل اول: این نوع ربات‌ها دارای محرک‌های قابل کنترل‌اند که توان تکرار یک برنامه را به این ترتیب دارا هستند. از این ربات‌ها در کاربردهای صنعتی مانند خطوط مونتاژ ساده استفاده می‌شود.

     

    c. ربات‌های آداپتیو یا ربات‌های نسل دوم: این ربات‌ها به سیستم بینایی نیز مجهزند و عملا با به‌کارگیری نرم‌افزارهای خاص که توانایی پردازش داده‌های میکروپروسسوری را دارند، نوعی هوش‌مصنوعی برای ربات فراهم می‌سازند که قابلیت تصمیم‌گیری برای آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

     

    سنسورها در ربات

     

    در اتوماسیون سخت(Hard Automation) که درآن یک ماشین وظیفه مشخص را همان‌گونه که در صنعت مورد نیاز است انجام می‌دهد، نیازی به هوشمند بودن سیستم نیست. اما برای رسیدن به اتوماسیون هوشمند (Intelligent Automation) به دو جز کلیدی نیازمندیم: هوش‌مصنوعی و سیستم سنسوری.

     

    به کمک این دو می‌توان به ربات‌های صنعتی با کاربردهایی در نقاشی، جوشکاری، حمل‌و‌نقل و مونتاژ رسید که قدرت انجام کارهای پیچیده، تشخیص و تفکیک را دارا هستند.

     

    سنسورها اغلب برای درک اطلاعات تماسی، تنشی، مجاورتی، بینایی و صوتی به‌کار می‌روند. عملکرد سنسورها بدین‌گونه است که با توجه به تغییرات فاکتوری که نسبت به آن حساس هستند، سطوح ولتاژی ناچیزی را در پاسخ ایجاد می‌کنند، که با پردازش این سیگنال‌های الکتریکی می‌توان اطلاعات دریافتی را تفسیر کرده و برای تصمیم‌گیری‌های بعدی از آن‌ها استفاده نمود.

     

    سنسورها را می‌توان از دیدگاه‌های مختلف به دسته‌های متفاوتی تقسیم کرد که در ذیل می‌آید:

     

    a.  سنسور محیطی: این سنسورها اطلاعات را از محیط خارج و وضعیت اشیای اطراف ربات، دریافت می‌نمایند.

     

    b.  سنسور بازخورد: این سنسور اطلاعات وضعیت ربات، از جمله موقعیت بازوها، سرعت حرکت و شتاب آن‌ها و نیروی وارد بر درایورها را دریافت می‌نمایند.

     

    c.   سنسور فعال: این سنسورها هم گیرنده و هم فرستنده دارند و نحوه کار آن‌ها بدین ترتیب است که سیگنالی توسط سنسور ارسال و سپس دریافت می‌شود.

     

    d.   سنسور غیرفعال: این سنسورها فقط گیرنده دارند و سیگنال ارسال شده از سوی منبعی خارجی را آشکار می‌کنند، به‌ ‌همین دلیل ارزان‌تر، ساده‌تر و دارای کارایی کمتر هستند.

     

    انواع ربات های متحرک

     

    لازمه حرکت این ربات ها تماس دایم با زمین و پشتیبانی سطحی مستمر آن است . این نوع ربات ها از ترکیبی از چرخ ها برای حرکت استفاده میکنند.ترکیبات مختلف چرخ ها موجب پیدایش پیکربندی ها ی گوناگونی برای حرکت ربات های چرخ دار شده است . تفاوت اصلی این پیکربندی ها در نوع ، نقش ، تعداد و مکان چرخ ها می باشد.

     

    ربات های گام زن:

    ربات های گام زن خودرو هایی هستند که با الهام از شیوه های گوناگون فرایند قدم زدن انسان ها و حیوانات ، توانایی حرکت بدون تماس دایم با سطح زمین را داشته و بنابراین ، گزینه ای برای حرکت در زمین های ناهموار مانند بیشه زار ها و جنگل ها می باشند .

     

    مبنای حرکت این ربات ها گام برداری مناسب آنهاست . عمل گام برداری به دو شیوه قدم زدن و دویدن انجام می گیرد . در قدم زدن حداقل یک پای ربات در هر لحظه با زمین تماس دارد در حالیکه در دویدن ،در لحظاتی خاص ،هیچ کدام از پاهای ربات با زمین تماس ندارد.

     

    ربات های متحرک خزنده:

    این ربات ها با الهام از شیوه حرکت مارها و یا سایر خزندگان و با مشاهده قابلیت های منحصر بفرد این موجودات ، در حرکت ئ انجام وظایفی دشوار و پیچیده ابداع گردیده اند . یک ربات خزنده از اجزای متحرک پیوسته ای تشکیل شده است که توسط مفاصلی با درجات آزادی کافی به یکدیگر متصل شده اند.

     

    سطح تماس زیاد این ربات ها با زمین موجب افزایش پایداری حرکت آنان شده ، همچنین ظاهر بلند و باریک آنها باعث انعطاف پذیری انها برای حرکت در محیط های ناهموار ، سست ، نامنظم ، پیچیده ، تنگ و باریک گردیده و نیز مدولار بودن پیکر بندی این ربات ها قابلیت اعتماد و اطمینان حرکت ربات را افزایش داده است .

     

     

    ربات های متحرک آبی:

    این ربات ها از آب پیرامون خود برای حرکت استفاده میکنند. دو طرح معروف برای این ربات ها وجود دارد:

    طرح اول ساختار اژدر مانند است که در آن یک یا چند پروانه وظیفه رانش ربات را به جلو یا عقب بر عهده دارند.

     

    در طرح دوم مجموعه ای از موتور ها ی آبی (جت های آبی) ، توزیع شده در ربات ،جهت و موقعیت آن را بطور مستقل کنترل میکنند.چنین ساختاری قابلیت مانوردهی ربات را بسیار افزایش می دهد.

     

     

    ربات های متحرک هوایی :

    این ربات ها از خلبان های خودکار هواپیما ها ی تجاری تا خودرو های هوایی کاملا خودکار را شامل می شوند.

     

    ربات های فضایی:

    این ربات ها برای کمک به ساخت ، تعمیر و نگهداری ایستگاه های فضایی و ماهواره ها طراحی می شوند . این ربات ها باید توانایی حرکت در شتاب های جاذبه ای بسیار کم خارج از جو زمین را داشته باشند .

     

    منبع: maghaleh.net

    باشگاه رباتیک نوآوران شیراز



  • کلمات کلیدی :
  • نظر شما( )
    ?

    سه شنبه 87/10/17  ساعت 1:38 عصر

    روبات uBOT-5 پرستار خانگی شما میشود

    روبات uBOT-5 پرستار خانگی شما می‌شود

    تصویر

    آیا تا کنون مجبور به کمک گرفتن از پرستار های خانگی شده اید؟ تصور کنید که شما پیر شده اید و ضربان قلب شما و یا فشار خونتان در نوسانات نامتعادلیست. کسی هم در منزل نیست که از شما مراقبت کند و در صورت بروز مشکل اقدامی برایتان انجام دهد!

    خب! شاید همین ایده بود که فکر ساخت یک ربات پرستار را در ذهن محققین انداخت. رباتی را که در تصویر مشاهده می‌کنید یک پرستار خانگیست. به کمک وب کم و چند عدد سنسور حساس به ارتفاع که بر روی سرش نصب شده است می تواند وضعیت شخص را برای خود تشریح کند و در صورتیکه بیمار بر روی زمین واژگون شد به سرعت به طرف وی آمده و به کمک گوشی پزشکی با سرعتی باور نکردنی ضربان قلب و سایر علائم حیاتی را کنترل می‌کند. همچنین با داشتن دو عدد بازوی متحرک می تواند اجسام سبکی نظیر گوشی تلفن را بلند کرده و در صورت لزوم با فوریت های پزشکی تماس حاصل کند.

    سر این ربات از یک صفحه نمایشگر حسی هوشمند تشکیل شده که با تنظیمات منوی آن می‌توانید به شبکه اینترنت و یا شبکه تلفن‌های محلی متصل شده و در صورت بروز مشکل اعضای خانواده و یا پزشک معالج خود را از طریق اینترنت و یا تلفن مطلع سازید. این ربات که با نام uBOT-5 مشهور است با قیمت 65000$ وارد بازار شد. اما شرکت سازنده این قول را به مشتریان داده است که هزینه این ربات را کمی کاهش دهد تا قابل خرید برای عموم مردم باشد.

    تصویر

     

    uBOT-5 isn"t just relegated to help the elderly - it can also perform virtual meet-ups with its LCD screen, Web cam and an Internet connection. Credit: University of Massachusetts

    The U.S. medical system faces an imminent crisis as baby boomers age into retirement, but an army of little helper robots might soften the blow.

    Researchers designed a two-wheeled robot, known as uBOT-5, with two arms capable of picking up small s, using a stethoscope and even dialing 9-1-1. Sensors near its video-screen head can also figure out if someone has fallen.

    “For the first time, robots are safe enough and inexpensive enough to do meaningful work in a residential environment,” said Rod Grupen, a computer scientist at the University of Massachusetts (UMass) Amherst.


    Grupen helped develop uBOT-5 in response to the growing crisis faced by the U.S. medical system as almost 78 million baby boomers begin joining the 65-and-older crowd during the next three decades.

    He noted that it costs about $65,000 to build a single robot in the lab, but told LiveScience that manufacturers have said it might cost only a "couple of thousand" to mass-produce the automatons. A part-time, human in-home caregiver can cost more than $1,500 per week.

    Aside from its life-saving abilities, uBOT-5 can also remind people to take their medication, pick up packages and do some cleaning and shopping. It can even administer virtual house calls from doctors using a Web cam, microphone, touch-sensitive LCD screen and Internet connection — tools that Grupen said clients should find other uses for.

    “Grandma can take the robot’s hand, lead it out into the garden and have a virtual visit with a grandchild who is living on the opposite coast,” Grupen said.

    UMass computer scientists Allen Hanson and Edward Riseman helped Grupen design and build uBOT-5, along with graduate students Patrick Deegan, Emily Horrell, Shichao Ou, Sharaj Sen, Brian Thibodeau, Adam Williams and Dan Xie.

     

    تصویر


  • کلمات کلیدی :
  • نظر شما( )
    ?

    سه شنبه 87/10/17  ساعت 1:28 عصر

    سخن زیبا.....

    چیزهایی نصیب ما می‌شود که آن‌ها را باور داریم



  • کلمات کلیدی :
  • نظر شما( )
    ?

    سه شنبه 87/10/17  ساعت 11:50 صبح

    برای ثبت اختراع چه کار باید کرد؟

    تقدیم به آقای خسرو کمالی مربوط به در خواست شما ....

    3-13) ارزیابی 1 - برای ثبت اختراع به کجا مراجعه کنیم؟

    برای ثبت اختراع باید به اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی واقع در تهران، خیابان میرداماد، تقاطع بزرگراه مدرس- میرداماد، مراجعه شود.
     

    2-  آیا به جز تهران ثبت اختراع در جای دیگری صورت می‌گیرد؟

    خیر، در حال حاضر ثبت اختراع فقط در تهران و در اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی انجام می‌گیرد.

    3) چه نوع اختراعاتی قابل ثبت‌اند؟

    اختراعاتی قابل ثبت‌‌اند که جدید بوده و حاوی گامی ابتکاری و دارای کاربرد صنعتی باشند.

    4) چه نوع اختراعاتی از حیطه حمایت از اختراع خارج خواهند بود؟

    موارد زیر از حیطه حمایت از اختراع خارج‌اند: 1) کشفیات، نظریه‌های علمی و روشها ریاضی 2) طرحها و قواعد یا روشهای انجام کار تجارت و آنچه برای فعالیتهای صرفاً فکری یا بازی کردن می‌باشند. 3) روش معالجه بدن انسان یا حیوان از طریق درمان یا جراحی و همچنین روشهای تشخیص بیماریها که روی بدن انسان یا حیوان انجام می‌‌گیرند.

    5) برای ثبت اختراع چه مدارکی لازم است؟

    برای ثبت اختراع باید مدارک زیر تکمیل و به اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تحویل گردد:
    • اظهارنامه ثبت اختراع در 3 نسخه: اظهارنامـه ثبت اختـراع فـرم مخصوصـی است که جزء اوراق بهادار می‌باشد و متقاضی می‌بایستی از واحد گردش اوراق بهادار مستقر در اداره کـل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی آن را تهیه و نسبت به تکمیل و امضاء آن اقدام نماید (نمونه‌ای از این فرم در انتهای پرسش و پاسخ آمده است)
    • توصیف مشروح اختراع در 3 نسخه: اختراع مورد ادعای مختـرع بـاید به طور کـامل شرح داده شود. در شرح اختراع باید تمام جنبه‌های اختراع ادعایی به طور واضح بیان گردد. در تهیه شرح اختراع از کاغذای
    A4
    استفاده شود.
    • نقشه‌های اختراع در 3 نسخه: نقشه کامل اختراع باید با مرکب و از روی مقیـاس متـری تهیه و ذیل نقشه‌ها را متقاضی یا وکیل او امضاء نمایند. نقشه‌های اختراع باید روی کاغذ 34 سانتی‌متـر طـول و 22 سانتی‌متـر عـرض رسـم گردند و فقط از یک روی کاغذ استفاده شود.
    • ادعا در 3 نسخه: اینکه اختراع با ارائه راه‌حل عملی چه مشکلی را حـل مـی‌کنـد و چه مزایایـی دارد و اطلاعاتـی کـه میزان حمایت ناشی از حق ثبت را مشخص نماید.
    • فتوکپی شناسنامه مخترع یا مخترعین
    • قبض رسید بانکی حق‌الثبت اظهارنامه تقاضای ثبت اختراع

    6) آیا برای ثبت اختراع حتماً‌ باید خود مخترع اقدام نماید؟

    خیر، تقاضای ثبت اختراع می‌تواند توسط وکیل متقاضی انجام شود. در این صورت تقاضانامه باید همراه اصل وکالتنامه با رونوشت یا فتوکپی برابر اصل شده ضمیمه اظهارنامه شود.

    7) سیستم ثبت اختراع در کشور ما چگونه است؟

    سیستم ثبت اختراع در کشور ما، سیستم اعلامی است. بر اساس این سیستم، ثبت اختراع طبق ادعای مخترع صورت می‌گیرد. یعنی ادعای مخترع مقرون به صحت تلقی شده و به شرط عدم سابقه ثبت، ادعای مخترع (با رعایت اینکه اختراع در حیطه حمایت ثبت قرار دارد یا خیر/ بند 4 پرسش و پاسخ) به ثبت می‌رسد.

     

    8) اعتبار ورقه (سند) اختراع چند سال است؟

    در حقوق ایران مدت اعتبار ورقه ثبت اختراع به تقاضای مخترع 5 یا 10 یا 15 و یا منتهی به 20 سال خواهد بود که باید صراحتاً در ورقه ثبت اختراع قید شود.

    9) در صورت قبول یا رد اختراع چه اقداماتی انجام می‌گیرد؟

    • در صورت قبول اختراع مراتب ثبت اختراع به صورت آگهی تهیه شده و جهت درج در روزنامه رسمی کشور تحویل متقاضی یا وکیل او می‌گردد. پس از درج در روزنامه رسمی یک نسخه از روزنامه به اداره مالکیت صنعتی ارائه و گواهینامه ثبت اختراع توسط اداره مزبور کامل شده و یک نسخه از توصیف، ادعا و نقشه اختراع ضمیمه و قیطان‌‌کشی شده با امضاء مدیر کل و ممهور به مهر اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تسلیم متقاضی یا وکیل قانونی او می‌شود.
    • در صورت رد اختراع، کتباً (برگ اخطار اداری) به متقاضی یا وکیل قانونی او ابلاغ می‌گردد. در این صورت متقاضی یا وکیل قانونی او می‌تواند، ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ رد اظهارنامه نسبت به تقدیم دادخواست و شکایت از تصمیم اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به مراجع ذیصلاح قضایی مستقر در تهران اقدام نماید. چنانچه در مدت 10 روز از تاریخ ابلاغ تصمیم اداره مالکیت صنعتی نسبت به تقدیم دادخواست اقدام نشود، دیگر ادعا در مراجع ذیصلاح قضایی مسموع نخواهد بود.

    10) ارزیابی و تأیید علمی اختراع چیست و مرجع قانونی آن کجاست؟

    منظور از ارزیابی و تأیید علمی اختراع جستجو و بررسی علمی سند اختراع توسط متخصصین مربوطه با استفاده از تجارب علمی، مشاوره‌ها و بانکهای اطلاعاتی داخلی و خارجی است و طبق قانون این ارزیابی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از طریق مراکز علمی، تحقیقاتی کشور صورت می‌گیرد.

    11) آیا ارزیابی و تأیید علمی اختراع اجباری است؟

    خیر، اختیاری است. تقاضا برای ارزیابی و تأیید علمی اختراع هم می‌تواند از طریق شخص متقاضی و هم از طریق اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی صورت گیرد.

    12) آیا ارزیابی و تأیید علمی اختراع هزینه‌ای دربر دارد؟

    در حال حاضر خیر.

    13) آیا برای ارزیابی و تأیید اختراع شرایط خاصی وجود دارد؟

    برای پذیرش تقاضای ارزیابی و تأیید علمی اختراع شرایط زیر ضروری است:
    1-13) ثبت اولیه اختراع در مراجع حقوقی (اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی) و ارائه ورقه ثبت
    2-13) ارائه تقاضای ارزیابی و تأیید علمی اختراع، همراه با مدارک کامل و مستند اختراع ثبت شده
    و تأیید علمی اختراع بیش از 2 بار انجام نخواهد گرفت (بدین معنی که در صورت رد اعتبار علمی اختراع متقاضی تنها یکبار دیگر ارزیابی علمی آن توسط مرجع دیگری غیر از مرجع بررسی کننده اولیه، امکانپذیر است).

    14) برای درخواست ارزیابی و تأیید علمی اختراع به کجا باید مراجعه کرد؟

    برای درخواست ارزیابی و تأیید علمی اختراع لازم است که به ”اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری“ واقع در تهران، خیابان انقلاب، میدان فردوسی، خیابان فرصت جنوبی، شماره 71، طبقه پنجم مراجعه شود. علاوه بر اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری برای ارزیابی و تأیید علمی اختراع می‌توان به مراجع منطقه‌ای زیر نیز مراجعه کرد.
    1) تهران بزرگ: سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، دانشگاه تهران (واحدهای
    IP
    )
    2) مرجع منطقه‌ای مرکزی کشور، اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان (واحد
    IP)
    3) مرجع منطقه‌‌ای جنوب کشور، شیراز، دانشگاه شیراز (واحد
    IP)
    4) مرجع منطقه‌ای شرق کشور، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد (واحد
    IP )
    5) مرجع منطقه‌ای شمال‌غربی کشور، تبریز، دانشگاه تبریز (واحد
    IP)

    15) برای درخواست حمایت از تکمیل اختراع و تجاری کردن اختراع به کجا می‌توان مراجعه کرد؟

    برای درخواست حمایت از تکمیل اختراع می‌توان مستقیماً به ”مراکز رشد“ و برای تجاری کردن اختراع مستقیماً به ”پارکهای فناوری“ مراجعه کرد. علاوه بر موارد فوق، کلیه مراجع منطقه‌ای (مراجع مندرج در بند 14) و اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری آماده راهنمایی و معرفی متقاضیان به مراکز رشد و پارکهای فناوری و دیگر نهادها و سازمانهای حمایت کننده از نوآوران، هستند. نشانی، تلفن و نمابر کلیه مراکز رشد و پارکهای فناوری را می‌توان از اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری دریافت کرد.

    16) آیا برای ثبت اختراع در خارج از کشور حمایت مالی صورت می‌گیرد؟

    بله، مخترعینی که اختراعات آنها واجد شرایط زیر باشند می‌توانند از حمایت مالی ثبت در خارج از کشور به میزان 50 درصد کل هزینه برخوردار شوند.
    1-16) اختراع آنها در داخل کشور (اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی) به ثبت رسیده باشد.
    2-16) ارزیابی و تأیید علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (از طریق اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری و یا مراجع منطقه‌ای مندرج در بند 14) دریافت کرده باشند.
    3-16) وکیل قانونی خود را انتخاب و معرفی کرده باشند.
    4-16) برای اختراع خود طرح کسب و کار (
    Business plan
    ) تهیه کرده باشند.
    5-16) فرمهای مربوط به
    WPIS را تکمیل کرده باشد.
    6-16) مجوز حمایت مالی را از ”کمیته تخصصی ثبت اختراعات در خارج“ کسب کرده باشند.
    برای آ
    گاهی بیشتر از نحوه ثبت اختراعات در خارج از کشور و برخورداری از حمایت مالی، به دستورالعمل تهیه شده در این زمینه در اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری مراجعه شود.

    17) برای دریافت اطلاعات بیشتر در همه موارد یاد شده بالا (16 پرسش و پاسخ) می‌توانید
    به اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری واقع در تهران، خیابان انقلاب، میدان فردوسی، خیابان فرصت جنوبی، شماره 71، طبقه پنجم مراجعه فرمائید.
    تلفن: 8318999 و نمابر: 8318999

     

     

     

                                        مرجع منطقه‌ای شمال‌غربی کشور، تبریز، دانشگاه تبریز (واحد IP)

    ساختمان حوزه ریاست دانشگاه تبریز- طبقه سوم

    حوزه معاونت پژوهشی -دفتر مالکیت فکری تلفن 04113393639   



  • کلمات کلیدی :
  • نظر شما( )
    ?

    سه شنبه 87/10/17  ساعت 11:23 صبح

    خانه متحرک...!

    وقتی تصویر زیر را  می بینید شاید به یاد یک ربات غول پیکر بی افتید ولی چیز دیگری که از آن اطلاع ندارید این است که این ربات علاوه بر اینکه یک ربات است یک خانه را در خود جا داده و این بدین معنی است که درون آن خانه ای قابل سکونت است که می تواند توسط پاهایی که دارد با سرعتی برابر ?? متر برساعت از این طرف به آن طرف همچون یک ربات راه برود .تصور کنید این خانه مال شما بود و می توانستید هرجای شهر که می خواهید ساکن شوید !

    گفتنی است که در این خانه امکانات پخت وپز غذا و حتی حمام و دست شویی نیز قرار دارد . در لینک زیر می توانید تصویری از حرکت این خانه رباتی را ببینید :

    manual for


    WALKING HOUSE




    WALKING HOUSE, Copenhagen 2008




    Introduction:

    WALKING HOUSE is a modular dwelling system that enables persons to live a peaceful nomadic life, moving slowly through the landscape or cityscape with minimal impact on the environment. It collects energy from its surroundings using solar cells and small windmills. There is a system for collecting rain water and a system for solar heated hot water. A small greenhouse unit can be added to the basic living module, to provide a substantial part of the food needed by the Inhabitants. A composting toilet system allows sewage produced by the inhabitants to be disposed of. A small wood burning stove could be added to provide CO2 neutral heating. WALKING HOUSE forms various sizes of communities or WALKING VILLAGES when more units are added together. WALKING HOUSE is not dependant on existing infrastructure like roads, but moves on all sorts of terrain.


    Construction:
    :
    Each unit is equipped with the basic systems for maintaining everyday life for a maximum of four persons. But it could easily be scaled up for larger family structures. Furniture is an integrated part of the structure. The module can be constructed from numerous materials. It is based on a framework made of steel, aluminum or wood and can be covered with steel, aluminum, wood or even semi- permeable textiles. Windows are made of polycarbonate. Insulation could be anything from thin plates of Polyethylene to wool.
    The rear of the modules opens up to form a stair that functions as an entrance. Each leg works as an autonomous unit with its own accumulators and linear actuators. The concept is that six legs could be mounted on any kind of structure and make it walk. When it walks three legs are always on the ground to provide the necessary stability. The structure should move at a slow pace similar to the walking speed of the human body. It is a common fact that walking often helps a person concentrate their thoughts and creates a mental state that enforces mobility of the mind. The WALKING HOUSE is constructed to move at a pace similar to human speed exactly for this reason. By adding several modules together the system can provide dwellings that adapts to social needs for living as a single person, in a family, a collective or even in a WALKING VILLAGE. In this way the WALKING HOUSE adapts to persons instead of persons having to adapt to the house.







    Background:

    WALKING HOUSE is a result of a specific project initiated by Wysing Arts Centre, Cambridgeshire.
    N55 was asked by Wysing Arts Centre to collaborate with a group of travellers in the area around Cambridge, where there has traditionally been a large population of travelers living in a symbiotic relationship with the settlers, making a living as seasonal workers on the farms. After an initial meeting with one of the groups, it was clear that the traditional nomadic culture was disappearing fast and the Romani people where settling down and living as a marginal group with all the problems that goes with this situation. What was left appeared to be a brutalized culture fighting to survive in a hostile environment becoming increasingly hostile itself. So we decided to see if it would be possible simply to keep a distance to the current situation and maintain an overview of the benefits of a nomadic culture and try to suggest new means that would enable a nomadic life in a symbiotic way with the surroundings. This is very much a question of the differences in aesthetics between the nomadic culture and the settlers. Our working theory has been that by introducing a design that both are inspired by traditional nomadic culture and contemporary design solutions, some of these differences could easier be overcome.
    Traditional Romani Horse carriages from the 18th century are very refined systems of living in confined spaces.



    Romani Carriage 18th century


    These horse powered carriages are covered by textiles or wood, both materials that enables the space to breathe while removing the moisture produced by the people living inside.
    The inner walls are often covered with wool for insulation purposes. Furniture etc are designed to take up as litle space as possible.



    Romani interior


    We have used this tradition to inspire a new design that uses some of the technological advantages of modern society.


    Ownership of LAND and WALKING HOUSE:

    It is a habitual conception that ownership of land is acceptable. Most societies are characterized by the convention of ownership. But if we claim the ownership of land, we also say that we have more right to parts of the surface of the earth, than other persons have.
    We know that persons should be treated as persons and therefore as having rights. If we say here is a person who has rights, but this person has no right to stay on the surface of the earth, it does not make sense. If one does not accept that persons have the right to stay on the surface of the earth, it makes no sense to talk about rights at all. If we try to defend ownership of land using language in a rational way it goes wrong. The only way of defending this ownership is by the use of power and force. No persons have more right to land than other persons, but concentrations of power use force to maintain the illusion of ownership of land.
    The misunderstanding that persons have a right to own land leads to situations where there is no tolerance for different ways of living and in extreme situations this leads to war.
    Concentrations of power limit person’s access to land by the force of among other things the notion of ownership. The WALKING HOUSE requires no permanent use of land and thereby challenges ownership of land and suggests that all land should be accessible for all persons. Society could administrate rights to use land for various forms of production of food for example, but ownership of land should be abolished.
    N55 furthermore suggest that WALKING HOUSES should be owned by all persons in common and used by the persons wanting to live in them.



    lliving room



    Kitchen, toilet and main computer



    Bed and woodstove



    Extensions
    :

    Walking house could easily be equipped with specialized modules for various forms of productions like greenhouses, small factories etc. A WALKING HOUSE or a WALKING VILLAGE could supply means for the inhabitants to make a living in this way while moving through the Landscapes and cityscapes. As an example a WALKING VILLAGE could be specialized in foodproduction or special modules for fishfarming, greenhouses and so on could be part of the construction.




    Solar panel and batteries


    legs


    WALKING COLLECTIVE



    Technical specifications:

    Basic module:
    Height: 3.5 meters
    Width: 3.5 meters
    Length: 3.72 meters
    Weight: 1200 kg
    Max speed: 60 meters/hour
    Component list:
    Plating and framework wood and plywood
    Legs made of steel and mechanical components
    12 linear actuators
    solar panels
    micro windmills
    polycarbonate plates
    interior equipment


    By N55, Ion S?rvin, ?ivind Alexander Slaatto, Sam Kronick

    Thanks to Ingvar R?nne, Frank Jensen, Kirstine Hedensten, William Mckenna, Claus N?rregaard, Peter madsen, Christian Ravn, Nicolai Slaatto,Jacob Slaatto, Tardeus von fürstenhau hasdorf and Bjarne S?rensen

    Dedicated to Ingvil Hareide Aarbakke, Co-founder of N55

    WALKING HOUSE has been commissioned by

    Wysing Arts Centre



  • کلمات کلیدی :
  • نظر شما( )
    ?

    سه شنبه 87/10/17  ساعت 11:22 صبح

    وقتی که جای آب وآتش عوض شود!!!

     

    pic_11913796411965

    pic_11913796303923

    pic_11913796357354

    pic_11913796243783



  • کلمات کلیدی :
  • نظر شما( )
    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    سایت های معتبر در مورد انرژی
    سایت سانا.آی آر
    سلام
    انجمن های مختلف فقط با یک کلیک!
    آکومولاتور
    کتیا
    نرم افزار Fluent
    [عناوین آرشیوشده]

    بالا

      [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

    یــــاهـو
    کل بازدید
    148737
    بازدید امروز
    25
    بازدید دیروز
    3
     Atom 
     RSS 

     درباره خودم

    Tecnology Of  Mechanic

    این وبلاگ شامل کتب الکترونیکی ..عکس ... فیلم مکانیک...مقاله ...پایان نامه ... مکانیک ....

     لوگوی وبلاگ

    Tecnology Of  Mechanic

     دسته بندی یادداشت ها

    word . آباکوس ورژن 6.8 . ال90 . الکساندر فلمینگ (داستان پنی سیلین) . انرژی های نو . انواع چرخدنده . خرید کتاب مهندسی مکانیک . دانلود کتب مهندسی مکانیک . دوست . سیستم انتقال قدرت دو کلاچه . سیستم انتقال قدرت دوکلاچه . کولر اتومبیل . نقاشیهای بسیار زیبا بر روی دیوار .

     آرشیو

    آبان 1387
    آذر 1387
    دی 1387
    بهمن 1387
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    تیر 1388
    شهریور 1388
    شهریور 88

    آوای آشنا

    اشتراک